ISTERIADA DUPĂ CĂRTĂRESCU

LECTURI PERPENDICULARE
Motto: ”O lectură adevărată e ca o înălțare: mută orizontul cu tot cu cititor!” (Costel Zăgan)
ISTERIADA DUPĂ CĂRTĂRESCU
Mircea Cartarescu, PEISAJ DUPĂ ISTERIE
Adică: un deceniu de articole (2007- 2017). Voi cita în întregime articolul SĂ LĂSĂM BALTĂ ȘCOALA..., pentru adevărul și actualitatea sa: stringente!!
Mă întreb de câțiva ani ce rost mai are să predai limba și literatura română în școli.
Cum pomul se cunoaște după roade, spuneam, e limpede că toate vrăjelile noastre cu Miorița și Eminescu și Sadoveanu, propoziții subiective, predicative sau incidentale sunt timp pierdut de pomană.
Mai bine am lăsa-o baltă cu materia asta, și cu școala în general.
Mai bine s-ar face adolescenții ucenici, ca pe vremuri, decât
să piardă vremea prin școli,
La ce-a folosit educația nației ăsteia când vedem că jumătate de milion de oameni care-au citit Luceafărul și, unii, chiar Joc secund au putut pierde ore-n șir uitându-se la nașterea în direct a Monicăi Columbeanu, de parcă ea urma să-l nască pe însuși Mântuitorul, Doamne iartă-mă, și prin asta spărgând toate recordurile de audiență?
La ce folosește audiența dacă ea se face pe socoteala unor inși ca Becali sau ca Columbienii (cacofonia e aici nu doar intenționată, ci de-a dreptul inevitabillă)?
Nu la tâmpirea unui popor întreg?
Nu la impunerea unor modele de oameni care ne țin la marginea lșumii civilizate?
La ce folosesc orele de limba și literatura română când tinerii nu mai citesc nimic?
Când ideea de cultură, de știință, de arte a ajuns marginală și demodată, când toți știu numele celei mai jalnice ”vedete” care-și fâțâie fundul la emisiunile de divertisment, dar n-a auzit nimrni de cel mai mare matematician, fizician, flozof sau poet român de azi?
Nu vi se pare o lume pe dos?
O inversare a tot ce învățăm la școală? .

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

NEPOTUL LUI KAFKA, ANTIJURNALUL KAFKIAN AL LUI COSTEL ZĂGAN (Prof. Valentin Lupea)

CONSTANTIN NOICA, POVESTIRI DESPRE OM DUPĂ O CARTE A LUI HEGEL

ALFRED ADLER - CUNOAȘTEREA OMULUI, 1926